Parfémy
Parfém je označení směsi esenciálních olejů a dalších aromatických látek. Má za úkol vydávat nějakou specifickou a pro člověka příjemnou vůni. Jeho užitím lze u lidí vyvolávat různé pocity a touhy či podtrhnout charakter samotného nositele parfému. Parfémy jsou dnes velmi hojně rozšířeným artiklem.
Exkluzivní parfémy jsou tzv. Niché vůně, které vyrábějí většinou malé firmy ve velmi malém a tedy omezeném množství. Téměř nepodléhají diktátu trhu a jsou určeny zájemcům, kteří již mají s podobnými parfémy zkušenost.
Slovo parfém pochází z latinského výrazu per fumum (kouřem/skrze kouř). V dávných dobách se vůně, zejména z kadidlovníku, cedru, jalovce, využívaly při náboženských obřadech. Později se přírodní vonné směsi vyráběly z nejrůznějších druhů bylin v Egyptě, Číně, Persii, či ve starém Římě. Výroba se stále více rozvíjela a největší zásluhy měli Arabové. Díky vědeckým pokusům – destilací, bylo možné vonné látky přetvářet do podoby extraktů (výtažků), ale co víc, procesem destilace vznikl koncentrovaný alkohol známý jako AQUA VITAE, který je nepostradatelnou součástí, při výrobě samotné. Francie, známá jako velmoc parfémů, se o rozvoj zasloužila až v dobách renesance. Parfumérské umění přenesl z Itálie p. Rene le Florentin, osobní parfumér Kateřiny Medicejské.
Podle postupnému uvolňování vůní se parfém skládá ze tří částí:
Hlava – vůně prvního dojmu. Může trvat až 15 minut, ale i několik vteřin. Výrobci parfémů se na Hlavu zaměřují ze všeho nejvíce.
Srdce – objevuje se po odeznění „Hlavy“. Trvá cca 2 – 3 hodiny.
Základ – látky parfému, které se uvolňují pozvolna a trvají cca 3 – 4 hodiny. Samozřejmě existují i takové látky, které můžeme cítit až několik dnů, jako například naše parfémy Al Itarji.
Podle intenzity vůní pak rozlišujeme:
- Parfum - obsahuje 15 až 30 % vonné parfémové kompozice.
- Eau de Parfum – parfémová voda. Podíl vonných látek 12 – 15%
- Eau de Toilette – toaletní voda. Podíl vonných látek 6 – 12%.
- Eau de Cologne – kolínská voda. Podíl vonných látek 4 – 6%.
- Eau de Solide / Sport – splash perfume. Podíl vonných látek 1%.
Exkluzivní parfémy mají základ z esence oud silice, která je nezaměnitelná a po nanesení může být pár minut velmi výrazná, až nepříjemná. Po chvíli vůně oud odezní a dá prostor dalším složkám parfému, které jsou získávané například z květů růží, magnólie, jasmínu a jiných i exotických květů, santalového dřeva, bílého a černého pižma, mošusu, z některých druhů koření jako je vanilka, kardamon, šafrán, hřebíček a jiné.
Rozbor parfémových rodokmenů
květinově zelená
Obsahuje většinou prvky vůně jako iris (kosatec), galbanum (pryskyřice získavaná z některých íranských a afrických mrkvovitých rostlin). Svěží (emancipovaná) vůně.
květinově ovocná
Obsahuje většinou prvky vůně jako ananas, broskev, meruňka, cassis (černý rybíz), jablko. Utěchto vůní bývá velmi výrazná ovocná složka.
květinově svěží
Obsahuje většinou prvky vůně jako konvalinka, narcis, hyacint, pomerančové květy. Může být přidán i bergamot, jasmím, nebo i vůně čerstvých zelených trav. Vůně jarních květů.
květinově květinová - fantazie
Obsahuje většinou prvky vůně jako růže, jasmín, ylang-ylang, narcis, tuberóza, iris, karafiát. Něžné romantické vůně, které obsahují většinou četné silice z květů. Nejrůznějšími kombinacemi vznikají tzv.vůně bílých květů. Vůně těchto květů je teplá až narkotická. (např. Cacharel Anais Anais).
květinově aldehydická
Květinové prvky jsou zde kombinovány zejména se skupinou alifatických aldehydů. Aldehyd (ze slov alkohol a dehydrogenatum) je bezbarvá organická sloučenina, která vzniká oxidací nebo dehydrogenizací alkoholu. Tyto parfémy jsou elegantní a typicky ženské. Nejslavnější je Chanel No.5.
květinově sladká
Těžké intenzivní kreace vůní složené z nejtěžších květinových vůní.
2) Orientální vůně
orientální sladká - ambrová
Obsahují většinou prvky jako květinové, balzamicko-animální, citrusové, vanilková ambra. Mnohdy doplněna o zelené a kořeněné vůně, ke kterým se ještě přidávají sladké ambrové komponenty. Pro pánskou variantu se přimíchává ambra, medové aroma a vanilkový základ.
orientální kořenitá (kořeněná)
Obsahuje většinou prvky jako muškát, hřebíček, skořice, karafiát, ambra, cedr, santal. Také se přidává jasmín, ylang-ylang, a některé saliciláty.
3) Chyprová (Cypřišová) vůně
chyprově ovocná
Typická těžká vůně ovoce, jejíž hlavní složkou je broskev.
chyprově květinově animální
Tato komponenta je oblíbená u mužů i žen. Animální složky jí přidávají na ženskosti, natrpklá vůně kůže je zase mužná.
chyprově květinová
Obsahuje většinou prvky gardénie (např.Paloma Picasso), růže. Míchá se také s pačuli.
chyprově svěží
Obsahuje čisté cypřišové kompozice. Lehká, efektní vůně.
chyprově zelená
Nejlehčí, svěží odnož cypřišových vůní. Používají se prvky vonící trávově nebo listově zeleně, a také prvky dřevo-mech, jehličí, svěží listí. Např. Dior - Fahrenheit.
chyprově dřevitá
Obsahuje většinou prvky: - santalové dřevo, pačuli, andropogon, vetyver, cedr.
chyprově juchtová (kůže) a chyprově tabáková
Často jsou kombinovány s prvky kořenitými a bylinnými.
chyprově jehličnatá
Vonné látky získávané ze dřeva a výtažky z jehličí.
4) Fougerová vůně
fougerově svěží
Převažuje levandulová složka. Obohacuje se kořeněnými aromaty, pikantními bylinami, a svěží vůní dřeva.
fougerově květinová
Květinovou vůni dodává pomerančový květ, brambořík, konvalinka, neroli.
fougerově dřevitá
Zejména moderní syntetické látky vonící po ambře a vzácných dřevech.
fougerově sladká - ambrová
Charakter této kompozice tvoří sladká vůně spolu s ambrou. Také se přidávají kumarinové prvky.
5) Citrusová vůně
citrusově květinová
Obsahuje jemné bylinné prvky. Používá se i jako unisex vůně.
citrusově fantazijní
Obsahuje komponenty z citrusových silic a moderní syntetické látky. Zahrnuje různé druhy kolínských vod.
citrusově zelená
K základní citrusové vůni se přidávají ovocné a zelené prvky.
6) Levandulová vůně
levandulově svěží
Neobsahuje další komponenty. K její výrobě se používá čistá levandulová vůně. Jsou to spíše osvěžující vody.
levandulově kořeněná
Kořeněná varianta s vůní jehličí. Zvlášť pikantní svěžest.
Zdroj: autor článku Miloš Solař